مهاجرت تحصیلی به آلمان

تحصیل در آلمان

آلمان و مزیت های مهاجرت تحصیلی به آن

آلمان کشوری با 16 ایالت مستقل، از لحاظ سیاسی و اقتصادی تأثیرگذارترین عضو اتحادیه اروپا است. پایتخت این کشور برلین و زبان رسمی آن آلمانی است . این کشور در زمینه آموزش و پژوهش، زیرساخت های بسیار غنی را داراست و به دلیل مزیت هایی که دارد، جزء لیست 5 کشور برتر برای مهاجرت تحصیلی قرار گرفته است.

بر اساس آمار، جمعیت آلمان به سمت پیری پیش می رود .به همین دلیل، این کشور برای جبران کمبود منابع انسانی، در جذب نیروی متخصص و جوان بسیار فعال است و شرایط بسیار خوبی را برای متقاضیان فراهم آورده است.

دانشجویان خارجی، بعد از اتمام تحصیل در این کشور به مدت 18 ماه می توانند با ویزای آلمان، برای جستجوی کار اقدام کنند و درصورتی که 5 سال در این کشور شاغل باشند و مالیات خود را پرداخت کنند، به راحتی اقامت دائم  خود را دریافت می کنند.

مزایای تحصیل در این کشور

  • کیفیت بسیار بالای آموزشی
  • هزینه ی بسیار کم تحصیل( خصوصا در دانشگاه های دولتی )
  • امکان اخذ اقامت دائم بعد از فارق التحصیلی
  • امنیت اجتماعی و اقتصادی بسیار مطلوب
  • ارائه خدمات باکیفیت درمانی، اجتماعی
  • هزینه ی زندگی کمتر نسبت به سایر کشورهای اروپایی
  • امکان تحصیل به زبان انگلیسی

شرایط ورود به دانشگاه های آلمان

برای ورود به دانشگاه های آلمان شما به مدارک زیر نیاز دارید:

۱- ارائه مدرک دیپلم و ریز نمرات پیش دانشگاهی

۲- تمکن مالی برای یکسال زندگی در آلمان

۳- ارائه مدرک زبان آلمانی

برای دانشگاه های دولتی نیاز به مدرک C1  آلمانی دارید، البته می توانید با مدرک A2 یا B1 نیز وارد دوره های زبان در این کشور شوید و سطح زبان خود را به C1 ارتقاء دهید. هزینه ی این دوره ها بین 4700-5600 یورو می باشد. و انتخاب بسیار مناسبی  برای کسانی است که تمایل دارند در دانشگاه های دولتی آلمان تحصیل کنند.

۴- قبولی در آزمون های ورودی دانشگاه ها

دانشگاه های آلمان به دو صورت خصوصی و دولتی وجود دارند که دانشگاه های دولتی عملا هزینه ای از دانشجو دریافت نمی کنند، فقط حدود 250 یورو در هر ترم برای امور اداری دانشگاه دریافت می شود.

برای ورود به دانشگاه دولتی، باید در آزمون ورودی دانشگاه، قبول شوید. اگر در دانشگاه های غیر دولتی تحصیل کنید، نیازی به آزمون  ورودی ندارید.

همچنین درصورتی که در کنکور ایران، در دانشگاه دولتی قبول شده باشید، برای دانشگاه دولتی آلمان نیازی به  آزمون ورودی ندارید. (جز برای رشته هایی مثل پزشکی)

۵- گذراندن دوره ی کالج در آلمان

شما یکسال قبل از ورود به دانشگاه و رشته ی مورد نظرتان، باید دوره ی کالج را بگذرانید. کالج دوره ای است که با آموزش زبان و همچنین یک سری دروس پیش نیاز برای رشته ی تحصیلی ، به آمادگی شما برای ورود به دانشگاه کمک می کند. در واقع شما با گذرندان دوره ی کالج دیپلم آلمانی دریافت خواهید کرد.

تحصیل در مقطع کارشناسی در آلمان

مقطع کارشناسی در آلمان حدودا 3-4 سال طول می کشد.تنوع رشته ها در دانشگاه های آلمان بسیار زیاد است و شما می توانید در رشته ی دلخواه خود تحصیل کنید. شما می توانید  به زبان آلمانی، و در بعضی دانشگاه ها نیز به زبان انگلیسی تحصیل کنید.

تحصیل در مقطع کارشناسی ارشد در آلمان

 کارشناسی ارشد در آلمان 2-4 سال طول خواهد کشید. در این مقطع دانشگاه های بیشتری به زبان انگلیسی آموزش می دهند. دروس قابل ارائه در این مقطع 120 واحد است، که 90 واحد آموزشی و 30 واحد پایان نامه را شامل می شود.

برای ورود به این مقطع، معدل 15(گاهاً 13) مورد پذیرش دانشگاه های آلمان است.

تحصیل در مقطع دکترا در آلمان

برای تحصیل در این مقطع ابتدا باید استادی را به عنوان سوپروایزر خودتان انتخاب کنید  بعد از طریق مکاتبه ، نظر او را برای دفاع از پایان نامه  خود جلب کنید. سپس باید مدارک دانشگاهی قبلی معتبر خود را ارائه دهید. پذیرش در این مقطع بسیار رقابتی است و در صورتی که موفق به اخذ پذیرش در این مقطع شوید، می توانید ویزای تحصیلی آلمان را به دست آورید.

تحصیل درمدارس آلمان

سیسیتم آموزشی مدارس در آلمان رایگان و اجباری است. اما مدارس خصوصی و جند زبانه نیز وجود دارند که هزینه های نسبتا بالایی دریافت می کنند.

مدارس آلمان از طریق برنامه های متفاوتی باعث یادگیری خودمحور، تفکر خلاق،آشنایی کودک با طبیعت، آشنایی با تکنولوژی و فراگیری مهارت های اجتماعی می شوند.

تحصیل در مدارس آلمان شامل دو بخش ابتدایی (10-7 سال) و بخش متوسطه (18-10) می شوند.

رشته های محبوب برای تحصیل در آلمان

از آنجایی که کشور آلمان نیاز شدیدی به نیروی متخصص در زمینه ی صنعت و اقتصاد و کادر درمان دارد، بهترین رشته ها برای تحصیل در این کشور شامل: رشته های مهندسی و مدیریت، کامپیوتر، اقتصاد، پزشکی، دندان پزشکی، معماری ، فناوری و روان شناسی  است

آیا امکان کار حین  تحصیل برای دانشجویان در آلمان وجود دارد؟

بله، دانشجویان مقطع کارشناسی و کارشناسی ارشد، هفته ای 20 ساعت، و در مقطع دکتری، هفته ای 30 ساعت مجاز به کار پاره وقت هستند.

کار پاره وقت در آلمان می تواند بخشی از هزینه های زندگی را پوشش دهد و همچنین به عنوان رزومه و کسب مهارت برای شغل آینده می تواند مفید باشد.

آیا امکان دریافت ویزای همراه برای دانشجو وجود دارد؟

بله، فرزند زیر 18 سال و همسر دانشجو، می توانند ویزای همراه دریافت کنند و خوشبختانه همسر دانشجو اجازه ی کار تمام وقت خواهد داشت.

چه مسیری را برای اخذ پذیرش باید طی کنیم ؟

  • انتخاب رشته
  • اخذ مدرک زبان
  • اخد پذیرش از یکی از دانشگاه ها
  • آماده کردن مدارک مورد نیاز
  • گرفتن وقت سفارت آلمان
  • قطعی کردن ثبت نام

برای گرفتن ویزای مهاجرت تحصیلی  با کارشناسان آرمین افق ایرانیان در تماس باشید. ما با ارائه مشاوره رایگان  به شما در طول مسیر در کنار شما هستیم.

این مطلب را به اشتراک بگذارید
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 نظرات
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها
error: متاسفانه نمی‌توانید این متن را انتخاب کنید.